Korzystając z bogatego doświadczenia zawodowego i wiedzy egzaminatora, przygotowałam szczegółowe “Kryteria oceny pracy pisemnej” oraz “Indywidualną kartę oceny wypowiedzi pisemnej”, które otrzymał każdy uczeń wraz z “kryteriami”.
KRYTERIA OCENY PRAC PISEMNYCH INDYWIDUALNA KARTA OCENY PRACY UCZNIA
Korzystając z bogatego doświadczenia zawodowego i wiedzy egzaminatora, przygotowałam szczegółowe “Kryteria oceny pracy pisemnej” oraz “Indywidualną kartę oceny wypowiedzi pisemnej”, które otrzymał każdy uczeń wraz z “kryteriami”. “Kartę” tę wykorzystuję, oceniając uczniowskie wypowiedzi pisemne. Ocena ta jest zobiektywizowana, jednocześnie dostarcza uczniom jak najwięcej niezbędnych informacji na temat ich prac oraz wskazówki do dalszych działań.
“Kartę” tę wykorzystuję w gimnazjum, ale, z ewentualnymi modyfikacjami, może okazać się przydatna również w szkole podstawowej. Jej dodatkową zaletą jest możliwość przygotowania uczniów pod kątem zadań egzaminacyjnych. Jednocześnie nie wymaga od nauczyciela pisania szczegółowych recenzji, często niejednoznacznych dla uczniów.
Wielomiesięczna praca z “Kartą” przynosi wymierne korzyści moim uczniom, którzy bardzo szybko ją zaakceptowali, nauczyli się z nią pracować i mając świadomość wymagań, czynią stałe postępy w trudnej sztuce konstruowania wypowiedzi pisemnych.
KRYTERIA OCENY PRAC PISEMNYCH
I
Wymagania wstępne - uczeń musi w tej kategorii uzyskać 3 punkty, by praca była punktowana w pozostałych kategoriach. Niedopuszczenie do dalszego punktowania jest równoznaczne z otrzymaniem oceny niedostatecznej za pracę.
(0 - 3 pkt)
|
1. Praca przynajmniej w połowie samodzielna
|
0
1
|
2. Praca przynajmniej częściowo (w dwóch fragmentach) na temat |
0
1
|
3. Praca potwierdza znajomość przez ucznia głównych wyznaczników wymaganej formy wypowiedzi |
0
1
|
II
TEMAT
(0 - 13 pkt)
|
4. Tekst w całości jest na temat |
0
1
|
5. Praca świadczy o zrozumieniu tematu (ewentualne dygresje są uzasadnione) |
0
1
|
6. Dobór przykładów, informacji jest trafny i celowy
nie
częściowo
w całości
autor wykazał się dużą erudycją |
0
1
2
3 |
7. Rozwinięcie tematu
niedostateczne
dostateczne
wystarczający zakres treści, lecz można jeszcze rozwinąć
szeroki zakres treści |
0
1
2
3 |
8. Myśli, wyobrażenia, własne sądy
“mówienie o niczym”
płytkość myśli, widoczny wpływ obiegowych opinii
poprawnie, ale bez widocznej chęci drążenia tematu
oryginalność myśli, bogactwo, plastyczność wyobraźni, trafność sądu |
0
1
2
3 |
9. Praca poprawna pod względem rzeczowym, logicznym (dopuszczalny 1 nie rażący błąd)
3 drobne błędy lub 1 poważny
2 drobne błędy
1 drobny błąd |
0
1
2 |
III
KOMPOZYCJA
(0 - 8 pkt)
|
10. Kompozycja trójdzielna (wstęp, rozwinięcie, zakończenie)
brak
występuje
z zachowaniem odpowiednich proporcji |
0
1
2
|
11. Twórcze podejście do tematu, ciekawy pomysł kompozycyjny |
0
1
|
12. Akapity
nie występują
występują
podział jest świadomy |
0
1
2 |
13. Umiejętne przytaczanie cytatów, dialogów |
0
1
|
14. tekst jest spójny (logiczny tok wywodu, istnieją językowe nawiązania pomiędzy poszczególnymi częściami pracy)
częściowo
w całości |
0
1
2
|
15. Temat jest logicznie uporządkowany (nie pojawiają się nieuzasadnione powtórzenia tych samych myśli, zagadnień) |
0
1 |
IV
JĘZYK I STYL
(0 - 13 PKT)
|
16. Poprawne (pod względem znaczeniowym) słownictwo, również w związkach frazeologicznych (dopuszczalny 1 błąd) |
3 bł. - 0
2 bł. - 1
1 bł. -2
|
17. Słownictwo bogate, pełne wyrazu |
0
1
|
18. Poprawna odmiana wyrazów (dopuszczalny 1 nie rażący błąd) |
3 bł. - 0
2 bł. - 1
1 bł. - 2
|
19. Składnia zdania pojedynczego (dopuszczalny 1 błąd nie zakłócający komunikatywności wypowiedzi) |
3 bł. - 0
2 bł. - 1
1 bł. - 2
|
20. Składnia zdania złożonego (dopuszczalny 1 błąd nie zakłócający wypowiedzi) |
3 bł. - 0
2 bł. - 1
1 bł. - 2
|
21. Nie pojawia się nieuzasadnione powtarzanie tych samych struktur składniowych |
0
1
|
22. Trafnie dobrane środki językowe (nie pojawiają się wulgaryzmy, nieuzasadnione kolokwializmy, wielosłowie, wieloznaczność, mieszanie stylów, nieuzasadnione powtarzanie wyrazów, nadużywanie wyrazów obcych, nieuzasadnionych wyrazów typu: praktycznie rzecz biorąc, dajmy na to, powiedzmy, mianowicie oraz używanie no i właśnie, no ale, fajnie, facet, koleś, matma itp. |
0
1 |
23. Styl jest poprawny i jasny (dopuszczalny 1 błąd stylistyczny) |
0
1
|
24. Styl jest funkcjonalny (dostosowany do sytuacji komunikacyjnej, tematu, formy wypowiedzi itp.) |
0
1 |
V
ZAPIS
(0 - 9 pkt)
|
|
25. Ortografia jest poprawna |
4 bł. - 0
3 bł. - 1
2 bł. - 2
1 bł. - 3
0 bł. - 4
|
26. Brak błędów graficznych typu ide zamiast idę, myśle zamiast myślę
(dopuszczalny 1 błąd) |
0
1 |
27. Interpunkcja jest poprawna (dopuszczalne 3 błędy)
|
6 bł. - 0
5 bł. - 1
4 bł. - 2
3 bł. - 3 |
28. Pismo jest czytelne, praca estetyczna |
0
1
|
PUNKTACJA
PUNKTY |
OCENA
|
47 - 45 |
Celujący
|
44 - 38 |
Bardzo dobry
|
37 - 31
|
Dobry |
30 - 23 |
Dostateczny
|
22 - 15 |
Dopuszczający
|
14 - 0 |
Niedostateczny
|
INDYWIDUALNA KARTA OCENY PRACY UCZNIA
I WYMAGANIA WSTĘPNE (0 - 3) |
1 |
2 |
3 |
4 |
1. Praca w połowie samodzielna. |
0 1 |
0 1 |
0 1 |
0 1 |
2. Praca częściowo na temat |
0 1 |
0 1 |
0 1 |
0 1 |
3. Główne wyznaczniki formy wypowiedzi |
0 1 |
0 1 |
0 1 |
0 1 |
UWAGA ! Jedynie zdobycie 3 punktów kwalifikuje pracę do dalszego punktowani |
II TEMAT (0 - 13) |
4. Tekst w całości jest na temat |
0 1 |
0 1 |
0 1 |
0 1 |
5. Praca świadczy o zrozumieniu tematu |
0 1 |
0 1 |
0 1 |
0 1 |
6. Dobór przykładów, informacji jest trafny i celowy |
0 1
2 3 |
0 1
2 3 |
0 1
2 3 |
0 1
2 3 |
7. Rozwinięcie tematu |
0 1
2 3 |
0 1
2 3 |
0 1
2 3 |
0 1
2 3 |
8. Myśli, wyobrażenia, własne sądy |
0 1
2 3 |
0 1
2 3 |
0 1
2 3 |
0 1
2 3 |
9. Praca poprawna pod względem rzeczowym, logicznym |
0 1
2 |
0 1
2 |
0 1
2 |
0 1
2 |
III KOMPOZYCJA (0 - 8) |
10. Kompozycja trójdzielna |
0 1 2 |
0 1 2 |
0 1 2 |
0 1 2 |
11. Twórcze podejście do tematu, ciekawy pomysł kompozycyjny |
0 1 |
0 1 |
0 1 |
0 1 |
12. Akapity |
0 1 2 |
0 1 2 |
0 1 2 |
0 1 2 |
13. Umiejętne przytaczanie cytatów, dialogów |
0 1 |
0 1 |
0 1 |
0 1 |
14. tekst jest spójny |
0 1 2 |
0 1 2 |
0 1 2 |
0 1 2 |
15. Temat jest logicznie uporządkowany |
0 1 |
0 1 |
0 1 |
0 1 |
IV JĘZYK I STYL (0 - 13) |
16. Poprawne słownictwo, również w związkach frazeologicznych |
0 1
2 |
0 1
2 |
0 1
2 |
0 1
2 |
17. Słownictwo bogate, pełne wyrazu |
0 1 |
0 1 |
0 1 |
0 1 |
18. Poprawna odmiana wyrazów |
0 1 2 |
0 1 2 |
0 1 2 |
0 1 2 |
19. Składnia zdania pojedynczego |
0 1 2 |
0 1 2 |
0 1 2 |
0 1 2 |
20. Składnia zdania złożonego |
0 1 2 |
0 1 2 |
0 1 2 |
0 1 2 |
21. Niepowtarzanie tych samych struktur składniowych |
0 1 |
0 1 |
0 1 |
0 1 |
22. Trafnie dobrane środki językowe |
0 1 |
0 1 |
0 1 |
0 1 |
23. Styl jest poprawny i jasny |
0 1 |
0 1 |
0 1 |
0 1 |
24. Styl jest funkcjonalny |
0 1 |
0 1 |
0 1 |
0 1 |
V ZAPIS (0 - 9 PKT) |
25. Ortografia jest poprawna |
0 1 2
3 4 |
0 1 2
3 4 |
0 1 2
3 4 |
0 1 2
3 4 |
26. Brak błędów graficznych |
0 1 |
0 1 |
0 1 |
0 1 |
27. Interpunkcja jest poprawna |
0 1
2 3 |
0 1
2 3 |
0 1
2 3 |
0 1
2 3 |
28. Pismo jest czytelne, praca estetyczna |
0 1 |
0 1 |
0 1 |
0 1 |
SUMA PUNKTÓW
|
|
|
|
|
OPRACOWAŁA
MGR MAŁGORZATA PRÓCHNIAK |